21, 22 гр укр. мова
Тема уроку Риторичні фігури (антитеза, градація, повторення)
Мета иуроку пригадати попередній матеріал, працювати над вправами.
1. Пригадайт, що таке антитеза, градація та повторення.
2 В яких випадках ми застосовуємо ці риторичні фігури
3 Навіщо нам знати про риторичні фігури
4 Яку роль риторичні фігури відіграють у мовленні
Виконання вправ
1. Виконайте тестові завдання.
1. У реченнях Тріснуло, струхло і стихло. Лиш шум все шумів рясношумний НЕМАЄ
А градації
Б антитези
В алітерації
Г повторення
А градації
Б антитези
В алітерації
Г повторення
2. Установіть відповідність.
Уривок із твору
1 Ще не всі, ще не всі, ще не всі відпекли недоспівані рани.
В повторення
2 Згинь, старе, із мріями - йди, нове, з героями.
А антитеза
3 Згорнути б цей світ, заорать, загребти… Але він все чавунно сіріє.
Б градація
4 В цьому, напевне, правда пташина... А як же людина? А що ж людина?
Г риторичне запитання
А антитеза Б градація В повторення Г риторичне запитання Д риторичне звернення
Уривок із твору
1 Ще не всі, ще не всі, ще не всі відпекли недоспівані рани.
В повторення
2 Згинь, старе, із мріями - йди, нове, з героями.
А антитеза
3 Згорнути б цей світ, заорать, загребти… Але він все чавунно сіріє.
Б градація
4 В цьому, напевне, правда пташина... А як же людина? А що ж людина?
Г риторичне запитання
А антитеза Б градація В повторення Г риторичне запитання Д риторичне звернення
3. Установіть відповідність.
Уривок із твору
1 Вони зійшлися: тьма і промінь, пісні і проза, лід і пломінь ховають більше схожих рис.
А антитеза
2 Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно! Далека красо моя, щасливий я, що народився на твоєму березі!
Д риторичне звернення
3 Найшли, налетіли, зом’яли, спалили, побрали з собою в чужину весь тонкоголосий ясир.
Б градація
4 Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю, рости, рости, тополенько, все вгору та вгору.
В повторення
А антитеза Б градація В повторення Г риторичне запитання Д риторичне звернення
Уривок із твору
1 Вони зійшлися: тьма і промінь, пісні і проза, лід і пломінь ховають більше схожих рис.
А антитеза
2 Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно! Далека красо моя, щасливий я, що народився на твоєму березі!
Д риторичне звернення
3 Найшли, налетіли, зом’яли, спалили, побрали з собою в чужину весь тонкоголосий ясир.
Б градація
4 Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю, рости, рости, тополенько, все вгору та вгору.
В повторення
А антитеза Б градація В повторення Г риторичне запитання Д риторичне звернення
2. Перепишіть вірш і виконайте завдання.
Ти синім небом дивишся на мене, епітет; метонімія
Щоб я, бува, душею не зачах.- перифраз
В моїх ночах - тополь свічки зелені, епітети, метафора
В моїх ночах, в задуманих очах. епітет
В моєму щасті - твого щастя зливи, гіпербола
В моїй крові пожар твоїх калин. Гіпербола
З твоїх давнин на плечах вітер сивий, синекдоха, персоніфікац
Гіркий, печальний вітер, мов полин. Епіт + порівн
За мною ходять твого горя тіні, персоніфікац + гепербола
Лицем до твого сонця я встаю. Метафора
В твоїм сумлінні - і моє сумління гіпербола?
По проводі життя передаю. метафора
З твоїх знамен несу червоне кредо. метафора
Впаду, як треба. Тільки ти - іди. ...
Дивлюсь вперед. І бачу попереду,
Себе з тобою бачу назавжди. Гіпербола?
Г. Чубай
Ти синім небом дивишся на мене, епітет; метонімія
Щоб я, бува, душею не зачах.- перифраз
В моїх ночах - тополь свічки зелені, епітети, метафора
В моїх ночах, в задуманих очах. епітет
В моєму щасті - твого щастя зливи, гіпербола
В моїй крові пожар твоїх калин. Гіпербола
З твоїх давнин на плечах вітер сивий, синекдоха, персоніфікац
Гіркий, печальний вітер, мов полин. Епіт + порівн
За мною ходять твого горя тіні, персоніфікац + гепербола
Лицем до твого сонця я встаю. Метафора
В твоїм сумлінні - і моє сумління гіпербола?
По проводі життя передаю. метафора
З твоїх знамен несу червоне кредо. метафора
Впаду, як треба. Тільки ти - іди. ...
Дивлюсь вперед. І бачу попереду,
Себе з тобою бачу назавжди. Гіпербола?
Г. Чубай
А. Знайдіть і підкресліть тропи.
Б. Визначте вид кожного тропа й надпишіть його.
Б. Визначте вид кожного тропа й надпишіть його.
Немає коментарів:
Дописати коментар